Skolor och utbildning är ständigt på tapeten i media. Klasskillnaderna
är enorma. Av tradition sätter föräldrar som har råd sina barn i privatskolor
där skolavgiften är upp till ZAR 30.000 per år (ZAR 1 = SEK 0.90). Andra
skjutsar sina barn till statliga, före detta skolor för vita barn, s. k. Model
C Schools, som också håller god standard. I övriga skolor kan standarden vara mycket
låg. Allt oftare protesterar föräldrar och barn mot de dåliga förhållandena,
mot otillräckliga klassrum med över 50 elever per klass, brist på bord och
stolar och skolböcker. Alltför många
skolor har inte det allra nödvändigaste trots utbildningsdepartementets enorma
budget. Alla har enligt lag rätt till fri skolgång, så i förra veckan ställde frivilligorganisationen
Equal Education regeringen inför rätta. Rättsprocessen innefattar
finansministern och utbildningsministrar och andra ansvariga för
grundutbildning i de 9 provinserna.
Men det finns undantag, skolor som mot alla odds gör ett utmärkt
arbete. Die Duine Primary School i Lotus River är en sådan. Efter mitt första
besök där var jag helt tagen och mycket imponerad. Nu har jag varit där igen
och fått veta ännu mer vad som pågår i denna till synes mycket enkla skola i
barracker som skulle varit utbytta för många år sedan.
Men det har tagit många års idogt arbete, säger rektorn
Margot Kiewit, en god vän sedan vår tid i kyrkans ungdomsverksamhet på 70-talet.
I över 30 år har hon arbetat som lärare här och de senaste tolv åren också som
rektor. På en av skolgårdarna mellan husen arbetar några män med att plantera
buskar och blommor. I alla år har vi arbetat med ’insidan’ av skolan, säger
hon, så nu är det dags att göra något åt utsidan också.
De här två männen arbetar frivilligt åt oss. Men min dröm är att vi ska ha
en helt ny skolbyggnad innan jag går i pension.
Vi går runt och jag får höra mer. Skolan har 800 barn från ’Grade’
1 till 7, åldern varierar mellan 5 – 13 år; dessutom finns det en ettårig
förskola kallad Grade R, samt en stor grupp små barn i 4-årsåldern. Det är
verksamhet överallt. Ute på gräsmattan leker de allra minsta ledda av ett par
vuxna. De här små barnen som hämtats från gatan bär alla skoluniform.
Arbetslöshet och andra problem gör att många familjer inte fungerar och ingen bryr
sig riktigt om barnen. Innan jag går får jag se ett rum fullt med paket med
skolkläder som ska delas ut följande kväll. Föräldrar som inte har råd att köpa
får komma och hämta. Av skolans ca 30
lärare får 19 sin lön från Utbildningsdepartementet. De övriga betalar skolan
själv. Det är också många föräldrar som hjälper till frivilligt. Om en lärare
är sjuk t.ex. finns det föräldrar som ställer upp. Ett annat exempel är idrotten.
Märkligt nog tog den nya ANC-regeringen bort fysisk träning i skolorna när den
tillträdde för 17 år sedan. Margot påpekar att ganska snart märktes hur oroliga
barnen började bli och disciplinen blev sämre. Vi vände oss till gymnasiet i
området, säger hon, och frågade om någon elev, duktig i idrott, kunde tänka sig
att hjälpa oss. Sedan dess har vi haft frivilliga idrottsledare. Han som har
hand om idrotten nu har hjälpt oss i 6 år.
Vi tittar in i en större sal där gymnastik pågår. Alla barnen har vita
shorts och T-shirt. Samma policy här. Barnen ska se likadana ut.
Dörrarna till alla klassrum vi passerar står öppna p. g. a.
värmen. Där vi tittar in hälsar alla i korus. Barn vi möter i de öppna korridorerna
hälsar också artigt. Om de inte gör det får de genast tillsägelse av en vuxen. Men
stämningen är trevlig och positiv. Barnen är sedda och tränas medvetet i att
lära sig umgås med vuxna, något vi nästan helt tappat bort i Sverige. Dörren
till skolbiblioteket, och det var ju för biblioteket jag kommit, står också
öppen och barn rör sig ut och in. För
ett år sedan pratade jag och Margot om betydelsen av skolbibliotek, och nu
finns redan ett rum med bokhyllor längs väggarna, bord och stolar och inte så
lite böcker, de flesta skänkta av föräldrar, men också från andra mer privilegierade
skolor. Där finns också nya böcker i
klassuppsättningar som köpts för donerade pengar eller skolans bokanslag, som
också ska räcka till biblioteksböcker. Dessutom finns där tre datorer som
strikt används till att söka information. ’Bibliotekarien’ Naomi, också en
mamma som erbjudit sig att hjälpa till, har egentligen ingen utbildning för
detta, men hon är redan till god hjälp. Biblioteket är öppet hela dagen och
många barn kommer in på rasterna för att läsa. Lärarna skickar grupper dit som får
hjälp med ytterligare lästräning. För de med särskilda lässvårigheter finns en
speciallärare. Men biblioteket behöver
bli katalogiserat och jag ger förslag på hur de ska gå vidare, vilket
bibliotekssystem som är vanligt i skolor här och förslag på flera organisationer
som donerar lämpliga böcker till skolbibliotek, t.ex. Equal Education och
Biblionef. Att katalogsystemet Libwin kostar R10.000 verkar inte bekymra
rektorn. Naomi, som inte vill göra annat än fortsätta arbeta med barnen här
behöver utbildning. Redan går hon kurs på lördagarna i ’early childhood
education’.
Innanför en annan öppen dörr finns en välutrustad datasal
med säkert 20 nya datorer. Undervisning av en hel klass med 8-åringar pågår.
Läraren, som också från början var en frivillig förälder, har fått utbildning
och är nu anställd, och som assistent har hon en frivillig medhjälpare.
När jag undrar hur allt detta går ihop ekonomiskt, berättar
Margot att hon dagen innan varit och fått en utmärkelse för att skolan har
uppnått så bra resultat i matematik. Grade 3 (nioåringar) fick 90 % godkända
elever vid en test. Utbildningsdepartementet har uppmärksammat skolans goda
resultat. Det är ju så säger hon, att börjar det gå åt rätt håll så kommer stöd
och hjälp på olika sätt. Datorerna är t.ex. skänkta från en irländsk
organisation via provinsens utbildningsdepartement. Igår hade vi besök av en organisation från
Europa som vill stödja oss, säger hon. De hade blivit skickade hit. Tyvärr är
det så att man gärna vill visa upp det som fungerar och inte det allra sämsta.
Förmodligen var det den organisationen hon tänkte på, som skulle kunna betala
för bibliotekssystemet. Men vi samlar också in mycket pengar själva genom olika
program och basarer, påpekar hon, och fortsätter: När det nu går bra för oss så
måste vi i vår tur dela med oss. Barnen måste lära sig att inte bara ta emot.
Grade 3 och 4 har nyligen fått dela ut smörgåsar till väntande patienter och
anhöriga vid de två närliggande sjukhusen. Många sitter där hela dagen utan
mat. Alla fick ta med sig 1 rand hemifrån. Resten stod skolan för, och så fick
alla hjälpa till att bre smörgåsar. Tillbaka i skolan arbetar vi vidare med det
här projektet och barnen får besvara frågor om varför vi gör detta.
Vi har också adopterat skolan här intill som inte fungerar
så väl. Jag upptäckte att allt fler föräldrar därifrån kom hit med sina barn. I
det här fallet är det lärarna som delar med sig av sina undervisningsmetoder
och inspirerar lärarna i den andra skolan. När vi fick 90 % i matematik i Grade 3 så fick den skolan 83%. De hade ökat från 23 % godkända och
utbildningsdepartementet ville veta hemligheten.
Innan jag lämnar skolan är det lunchtid och klassvis får
alla barnen hämta en talrik ris och kött och ett äpple. Egentligen är endast
hälften berättigade till ett mål mat, men det går inte att bara ge vissa barn.
En del får också gröt på morgonen när de kommer. Vi har många barn, från ’informal settlements’, barn till fattiga farmarbetare
eller arbetslösa, som är undernärda. Maten lagas av två kvinnor i ett vanligt
rum i ett par jättegrytor på gasspis.
Och så får jag höra den glada nyheten som inte ens
personalen ännu fått veta. Av de 22 nya skolor som ska byggas inom en snar
framtid i provinsen är vi en av dem, säger Margot och lyser av glädje, fast
egentligen borde de bygga många, många fler.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar